NRD Начало
Вторник, 16 Септември 2025
Начало Авансцена Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
1968
Авансцена

Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). „Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела.

| 14 Септември 2025, 23:00 ч.
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Снимка © DFA

Великият свят на съвременното изкуство често се крие в детайлите, които на пръв поглед изглеждат незначителни. В случая с изложбата на Бевърли Семес (Beverly Semmes) в Тъфтс университетските художествени галерии, това е особено ясно. Тя съчетава 45 години творческа дейност, която преминава през различни епохи и стилове. В центъра на вниманието е материалността – плат, глина, стъкло и тяхната способност да разказват истории за женските тела и стереотипите, които ги обграждат.

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Тогава Семес използва плат, който е обвит около телена рамка, създавайки големи, неравномерни форми. Този проект е документиран чрез фотографии, които показват движението му из различни места в Бостън. Тази първа работа задава тон за цялата изложба – търсене на материалната същност и движение.

Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). Тук пърформанса се превръща в инсталация, като използва облекло – една кадифена рокля, която е разположена по такъв начин, че да напомня за разпилени спомени. Тази работа е пример за това как Семес съчетава живото изпълнение с визуалната инсталация, създавайки усещане за преходност и памет.

„Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела. Тази серия, част от проекта FRP (Feminist Responsibility Project), включва както стари списания, така и собствени манипулации на изображения, които се превръщат в сложен палимпсест. Този подход подчертава многопластовостта на женската идентичност и стереотипите, които тя носи.

В „Обвивка“ (Wrap, 2024) Семес съчетава портрет на модел от списание с дигитално прехвърлени изображения върху плат, като по този начин създава диалог между реалността и медията. Този процес води до колаборация с моден дизайнер, което добавя още един слой към разказа за тялото и неговата културна интерпретация.

Завършекът на изложбата е наситен с емоции и символика. „Не тук“ (Not Here, 1999) е платформа от бял шифон, която напомня за загубата на бабата на Семес, а „Кик“ (Kick, 2005) въвежда тактилност чрез движението на крака и меките форми. Тези произведения разкриват как материалността и движението могат да създадат силни емоционални реакции.

Големият „Билборд“ (Billboard, 2025) с огромни роби от кадифе и червени кръгове е символ на претовареността и визуалната натовареност в съвременното общество. Семес умело използва текстура и цвят, за да привлече вниманието, но същевременно предизвиква размисъл за вътрешната същност на материалите.

Изложбата на Семес е пътешествие из материалността, тялото и идентичността. Тя умело съчетава различни медии, за да изследва сложните взаимоотношения между присъствие и отсъствие, реалност и медия. Всяко произведение е като палимпсест, който разкрива нови пластове на женската същност и културните стереотипи.

Тази експозиция е не само визуално преживяване, но и провокация към размисъл за ролята на жените в обществото и начина, по който те се възприемат и представят. Семес ни напомня, че изкуството може да бъде мощен инструмент за борба с клишетата и за създаване на нови, по-автентични образи.

Тя показва, че материалността и тактилността имат силата да променят възприятията и да създадат пространство за нови диалози. В този смисъл, изложбата е не само за изкуството, а за живота, за тялото и за културната памет, която носим.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Sotheby’s ще представи една от най-значимите си колекции за предстоящите търгове през ноември в Ню Йорк. В нея са включени произведения на стойност 400 милиона долара от коле ...
Танкян съчетава музика и изкуство в нова изложба в Арменския музей
Армeнският музикант и художник Серж Танкян представи нова изложба, която съчетава неговите абстрактни картини с музика, създадена специално за тях. Тази иновативна експозиция, озаг ...
Джеймс Борн се отказа от турнето по здравословни причини
Бъстед (Busted) и Макфлай (McFly), две от най-популярните групи от началото на 2000-те, се подготвяха за голямо събитие. Те трябваше да започнат съвместното си турне през септември ...
Благотворителните организации публикуваха филм с рецитации за децата в Газа
Нов кратък филм, публикуван от благотворителните организации Save the Children и Choose Love, събира изключителен актьорски състав, музиканти и активисти, които рецитират поемата " ...
Петя Буюклиева осъжда незаконното използване на "Пролет" от Георги Милтиядов и Виктория Главчева
Голяма българска певица Петя Буюклиева изрази своето дълбоко разочарование и възмущение от използването на кавър версия на нейния хит "Пролет" без нейното съгласие. Тя разказа, че ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Лицето на ближния“ вдъхновяваща среща със себе си
След седем години на сцената, посветени на първата театрална адаптация по „Идиот“, с която успяхме да докоснем сърцата на публиката и да провокираме дълбоки размисли за ...
„Театър 199“ започна новия си сезон с поредица от вълнуващи постановки
Театърът е жив организъм, който непрекъснато се развива и адаптира към времето. „Театър 199“ започна новия си сезон с поредица от вълнуващи постановки, които обещават д ...
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Sotheby’s ще представи една от най-значимите си колекции за предстоящите търгове през ноември в Ню Йорк. В нея са включени произведения на стойност 400 милиона долара от коле ...
Макс Картър става председател на Christie’s за изкуство от 20-и и 21-и век
Макс Картър (Max Carter), изпълнителен директор на Christie’s, бе назначен за председател на аукционната къща за изкуство от 20-и и 21-и век за Америка. Тази новина подчертав ...
Активисти срещу Израел в Тексас с обвинения за омраза и вандализъм
Активисти се изправят пред обвинения за престъпления от омраза заради графити срещу Израел в Тексас. Тримата обвиняеми – Раунък Алам, Афшин Хан и още един анонимен – бяха обвинени ...
Тикер в 08:00 ч.
След седем години на сцената, посветени на първата театрална адаптация по &bdquo ...
Начало Авансцена
1968
Авансцена

Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). „Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела.

| 14 Септември 2025, 23:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Материалността като средство за борба с културните стереотипи в изкуството на Бевърли Семес
Снимка © DFA

Великият свят на съвременното изкуство често се крие в детайлите, които на пръв поглед изглеждат незначителни. В случая с изложбата на Бевърли Семес (Beverly Semmes) в Тъфтс университетските художествени галерии, това е особено ясно. Тя съчетава 45 години творческа дейност, която преминава през различни епохи и стилове. В центъра на вниманието е материалността – плат, глина, стъкло и тяхната способност да разказват истории за женските тела и стереотипите, които ги обграждат.

Първото й произведение, „Болдери“ (Boulders, 1980), е създадено още по време на студентските години. Тогава Семес използва плат, който е обвит около телена рамка, създавайки големи, неравномерни форми. Този проект е документиран чрез фотографии, които показват движението му из различни места в Бостън. Тази първа работа задава тон за цялата изложба – търсене на материалната същност и движение.

Следващият акцент е „Погребано съкровище“ (Buried Treasure, 1994). Тук пърформанса се превръща в инсталация, като използва облекло – една кадифена рокля, която е разположена по такъв начин, че да напомня за разпилени спомени. Тази работа е пример за това как Семес съчетава живото изпълнение с визуалната инсталация, създавайки усещане за преходност и памет.

„Флип“ (Flip, 2024) представя смесване на живопис и текстил, като използва обърнати изображения на женски тела. Тази серия, част от проекта FRP (Feminist Responsibility Project), включва както стари списания, така и собствени манипулации на изображения, които се превръщат в сложен палимпсест. Този подход подчертава многопластовостта на женската идентичност и стереотипите, които тя носи.

В „Обвивка“ (Wrap, 2024) Семес съчетава портрет на модел от списание с дигитално прехвърлени изображения върху плат, като по този начин създава диалог между реалността и медията. Този процес води до колаборация с моден дизайнер, което добавя още един слой към разказа за тялото и неговата културна интерпретация.

Завършекът на изложбата е наситен с емоции и символика. „Не тук“ (Not Here, 1999) е платформа от бял шифон, която напомня за загубата на бабата на Семес, а „Кик“ (Kick, 2005) въвежда тактилност чрез движението на крака и меките форми. Тези произведения разкриват как материалността и движението могат да създадат силни емоционални реакции.

Големият „Билборд“ (Billboard, 2025) с огромни роби от кадифе и червени кръгове е символ на претовареността и визуалната натовареност в съвременното общество. Семес умело използва текстура и цвят, за да привлече вниманието, но същевременно предизвиква размисъл за вътрешната същност на материалите.

Изложбата на Семес е пътешествие из материалността, тялото и идентичността. Тя умело съчетава различни медии, за да изследва сложните взаимоотношения между присъствие и отсъствие, реалност и медия. Всяко произведение е като палимпсест, който разкрива нови пластове на женската същност и културните стереотипи.

Тази експозиция е не само визуално преживяване, но и провокация към размисъл за ролята на жените в обществото и начина, по който те се възприемат и представят. Семес ни напомня, че изкуството може да бъде мощен инструмент за борба с клишетата и за създаване на нови, по-автентични образи.

Тя показва, че материалността и тактилността имат силата да променят възприятията и да създадат пространство за нови диалози. В този смисъл, изложбата е не само за изкуството, а за живота, за тялото и за културната памет, която носим.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Танкян съчетава музика и изкуство в нова изложба в Арменския музей
Джеймс Борн се отказа от турнето по здравословни причини
Благотворителните организации публикуваха филм с рецитации за децата в Газа
Петя Буюклиева осъжда незаконното използване на "Пролет" от Георги Милтиядов и Виктория Главчева
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Лицето на ближния“ вдъхновяваща среща със себе си
Калейдоскоп
„Театър 199“ започна новия си сезон с поредица от вълнуващи постановки
Авансцена
Sotheby’s представя колекция за 400 млн. долара от Ленард Лаудер
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.